środa, 18 czerwca 2014

Wenus - piękna i zabójcza

 Cześć!

Dzisiaj kontynuuję opowiadanie o planetach. Ostatnio znów mam lekką fazę na astronomię, więc postanowiłam, że muszę coś napisać.

Nieraz można ją zobaczyć na niebie wcześnie rano i wieczorem, tuż nad horyzontem (stąd jest często brana za UFO). Omylnie jest uważana za tzw. "gwiazdę poranną" i "gwiazdę wieczorną".
Wenus krąży wokół Słońca w odległości 108 mln kilometrów. Co ciekawe, może się zbliżyć do Ziemi bardziej niż jakakolwiek inna planeta - nawet na odległość 40 mln km. Wiem, że to może wydawać się ogromną sumą - ale z punktu widzenia astronomii to mało.


Chmury, które pokrywają Wenus okrążają planetę w zaledwie 4 dni, rozciągając się przy tym spiralnie od równika do biegunów. Tworzą wówczas formację w kształcie litery V lub Y.


Średnica: 12 104 km (zaledwie 5% mniej niż Ziemia)
Masa w stosunku do Ziemi: 0,82 (jest prawie bliźniaczą siostrą naszej planety)
Liczba księżyców: 0

Wenus słynie z tego, że nocą pięknie świeci. Sama wielokrotnie ją widzę. Nic dziwnego, że Grecy i Rzymianie skojarzyli ją z panią miłości i piękna. Przyczyną tego zjawiska jest - już wspominana przeze mnie - warstwa chmur. Odbija ona aż dwie trzecie padających na nią promieni słonecznych. Niestety, z jej również powodu trudno dostrzec powierzchnię planety.
Jak już wspominałam, Wenus można oglądać tylko kilka godzin przez wschodem słońca i przed zachodem. To upodabnia ją do Merkurego, ale Wenus jest zdecydowanie bardziej widoczna na odcinku swojej orbity.
Tranzyty (przejścia przez tarczę słoneczną) zdarzają się dwa razy na wiek. Ostatnim razem miało to miejsce w 2004 i 2012 roku. Następne będą dopiero w latach 2125 i 2127.
Zarówno na dziennej, jak i na nocnej stronie Wenus panuje temperatura 460 stopni Celsjusza, a ciśnienie atmosferyczne jest 90-krotnie większe od ziemskiego.Jest za to odpowiedzialny tzw. efekt cieplarniany - u nas znacznie mniejszy, ale się powiększa.
Powierzchnię planety osiąga zaledwie 1% docierającego do niej światła, więc panują tam egipskie ciemności.


Wenus zawdzięcza swoją nazwę greckiej Afrodycie i rzymskiej Wenus.

Narodziny Wenus autorstwa Botticellego
 Ostatnim razem, kiedy pisałam o Marsie, wspomniałam mangę autorstwa Naoko Takeuchi - Czarodziejkę z Księżyca. Wenus także ma swoją opiekunkę - Czarodziejkę z Wenus, której prawdziwe nazwisko brzmi Minako Aino.
Minako Aino jako Sailor Venus
(Ja, osobiście, oglądając adaptację tego komiksu w formie anime w sieci, odniosłam wrażenie, że Minako to jedna z mądrzejszych Czarodziejek.)


Zobacz także:

Mars - Czerwona Planeta

Żeby było jasne - Zdjęcia należą do swoich prawidłowych właścicieli, nie do mnie!

Pozdrawiam

horsefan

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szóstka Wron.